Mesures de sécurité renforcées, retour différé à l’école pour favoriser un apprentissage sûr et en personne

VICTORIA – Le retour complet à l’école pour les élèves de la maternelle à la 12e année sera reporté au lundi 10 janvier, afin de donner à la santé publique et aux écoles de la Colombie-Britannique plus de temps pour s’adapter aux impacts de la variante Omicron sur les communautés et les écoles, et pour mettre en œuvre des plans de sécurité améliorés afin de poursuivre l’apprentissage en classe.

Pendant cette période, les écoles seront ouvertes pour un nombre limité d’élèves ayant des besoins particuliers. Les districts communiqueront avec les familles pour leur expliquer le fonctionnement de ce processus.

« Les écoles ont mis en place des protocoles de sécurité qui ont permis aux élèves et au personnel de rester à l’école au cours des deux dernières années, mais comme la pandémie change, nos protocoles doivent aussi changer », a déclaré la Dre Bonnie Henry, médecin-hygiéniste de la province. « C’est pourquoi les écoles mettront en œuvre des mesures de santé publique renforcées afin de s’assurer que nous pouvons poursuivre l’apprentissage en personne, qui est si important pour le bien-être et la santé mentale. »

Le retour différé est soutenu par une ordonnance de la médecin-hygiéniste de la province, qui s’applique à toutes les écoles publiques et indépendantes de la Colombie-Britannique. Les élèves reviendront le 10 janvier, tandis que le personnel sera de retour les 3 et 4 janvier. Cela permettra aux écoles de mettre en place des mesures de sécurité renforcées et de mettre en œuvre de manière proactive des plans de continuité de l’apprentissage.

« Nous savons à quel point il est important pour les élèves de retourner à un apprentissage sûr et en personne », a déclaré Jennifer Whiteside, ministre de l’Éducation. « Ce délai supplémentaire permettra au ministère de l’Éducation et à la santé publique de mieux comprendre l’impact de la variante Omicron sur le système éducatif, et aux communautés scolaires de se préparer au retour des élèves en classe avec des mesures de sécurité renforcées. La sécurité est notre priorité absolue, et nous allons continuer à travailler avec la santé publique pour que les bonnes mesures soient en place pour assurer la sécurité des élèves et du personnel. »

Le ministère de l’Éducation a élaboré un addenda aux lignes directrices provinciales sur la COVID-19 pour les établissements de la maternelle à la 12e année en fonction des connaissances actuelles de la santé publique sur la variante Omicron. Ces lignes directrices ont été élaborées en collaboration avec le BC Centre for Disease Control, les titulaires de droits autochtones et les partenaires du secteur de l’éducation, notamment les enseignants, les parents et les administrateurs scolaires. Comme le ministère l’a fait tout au long de la pandémie, les mesures de sécurité pour les écoles continueront d’être mises à jour au besoin en consultation avec la santé publique.

Les écoles primaires et secondaires doivent renforcer les mesures de sécurité existantes, notamment :

  • Utiliser tout l’espace disponible pour maximiser l’espace entre les personnes :
    • Différentes configurations de l’espace commun, de la salle de classe et de l’environnement d’apprentissage (ex. éviter de disposer les sièges face à face dans la mesure du possible).
  • Tout le monde peut porter un masque.
  • Effectuer des contrôles de santé quotidiens et rester à la maison en cas de maladie.

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Enhanced safety measures, delayed return to school to support safe, in-person learning

A full return to school for students in kindergarten to Grade 12 will be delayed until Monday, Jan. 10, in order to give public health and B.C. schools additional time to adapt to the impacts of the Omicron variant on communities and schools, and to implement enhanced safety plans to support the continuation of in-class learning.

During this time, schools will be open for limited numbers of students in particular need. Districts will be communicating out to families about how this process will work.

“Schools have safety protocols in place that have kept students and staff in school over the past two years, but as the pandemic changes, our protocols must change, too,” said Dr. Bonnie Henry, provincial health officer. “That’s why schools will be implementing enhanced public-health measures to ensure we can continue the in-person learning that is so important for well-being and mental health.”

The delayed return is supported by an Order from the Provincial Health Officer, which applies to all public and independent schools in British Columbia. While students will return on Jan. 10, staff will return on Jan. 3 and 4. This will allow schools to implement enhanced safety measures and proactively implement continuity of learning plans.

“We know how important it is for students to return to safe, in-person learning,” said Jennifer Whiteside, Minister of Education. “This extra time will allow the Ministry of Education and public health to better understand the impact of the Omicron variant on the education system, and school communities to prepare for students returning to class with enhanced safety measures. Safety is our top priority, and we’re going to keep working with public health to ensure the right measures continue to be in place to keep students and staff safe.”

The Ministry of Education has developed an addendum to the Provincial COVID-19 Communicable Disease Guidelines for K-12 settings based on public health’s current knowledge of the Omicron variant. The guidelines were developed in collaboration with the BC Centre for Disease Control, Indigenous rightsholders and education partners, including teachers, parents and school administrators. As the ministry has done throughout the pandemic, safety measures for schools will continue to be updated as needed in consultation with public health.

K-12 schools must reinforce existing safety measures, including:

  • Using all available space to maximize space between people:
    • For example, different common space, classroom and learning environment configurations (e.g., avoid face-to-face seating arrangements where possible).
  • Everyone able to wear a mask.
  • Doing daily health checks, and staying home when sick.

K-12 public and independent schools must also implement enhanced safety measures, such as:

  • Implement strategies that prevent crowding during class transition times.
  • Hold school gatherings and events (e.g., assemblies, etc.) virtually. If they must be in-person, limit the number of people to no more than 50% operating capacity.
  • Hold staff-only gatherings (e.g., meetings, professional development activities) virtually whenever possible.
  • Limit visitors to those who are supporting activities that directly benefit student learning and well-being (e.g., teacher candidates, immunizers, meal program volunteers, etc.).
  • Pause extracurricular sports tournaments.

The guidelines build on existing protocols that have succeeded in minimizing the spread of the virus in schools, such as:

As the Province awaits new rapid tests shipments from the federal government, B.C.’s existing supply of rapid tests will continue to be used at schools where there has been exposure events and outbreaks. When new federal shipments of take-home rapid tests arrive in mid-January, their use will be scaled up with 500,000 tests deployed as needed to support the safe continuation of in-person learning.

Transmission in B.C. schools reflects transmission in the community and schools with consistently implemented prevention measures have proven to be lower risk throughout the pandemic. The government is committed to continuing to support safe in-person education in recognition of its positive impact on the intellectual, social and emotional development of students. Schools also provide important supports for children, such as meal programs and mental-health supports.

Learn More:

To learn more about COVID-19 vaccines for children: https://www2.gov.bc.ca/gov/content/covid-19/vaccine/children

To see the addendum to the Provincial COVID-19 Communicable Disease Guidelines:
https://www2.gov.bc.ca/assets/gov/education/administration/kindergarten-to-grade-12/safe-caring-orderly/k-12-covid-19-health-safety-guidelines-addendum.pdf

 

Source : https://news.gov.bc.ca/releases/2021HLTH0079-002460

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